Humaniści
Sprawozdanie z warsztatów TiSZ 30 listopada

Poniedziałkowy wieczór w Teatrze Pinokio był pełen niezapomnianych wrażeń. Zebraliśmy się około godziny 18. Dyrektor krótko wprowadził nas w klimat andrzejek, zachowując jednak nutkę tajemniczości. Zapoznał nas między innymi ze sposobami oszczędzania w teatrze (na przykład na oświetleniu ;-). Zatem pogasły wszystkie światła... Podzieleni na dwie grupy i zaopatrzeni w latarki ruszyliśmy na zwiedzanie budynku. Na korytarzach porozstawiane były świece, co sprzyjało aurze tajemniczości. Pierwszym pomieszczeniem, do którego się udaliśmy była poczekalnia przed pokojem dyrektora. Ze zdumieniem ujrzeliśmy nieruchomą panią reżyser i kościotrupa. Szk

(więcej)
Problematyka Bursztynów

Lekcja języka polskiego: Problematyka Bursztynów Zofii Kossak-Szczuckiej Na jednej z lekcji języka polskiego klasa III gimnazjum zorganizowała mini-muzeum. Uczniowie prezentując przyniesione przez siebie eksponaty, musieli uzasadniać ich związek z wybranym opowiadaniem, dotyczącym historii Polski. Okazało się, że historia jest zaklęta w przedmiotach…, a uczniowie świetnie znają lekturę. Przykładowe prezentacje: - skórzany pas - opowiadanie "Sas i Las" ("Za króla Sasa jedz, pij i popuszczaj pasa") - nuty - opowiadanie "Koncert Chopina"

(więcej)
O stylistyce - nieco inaczej…

Na ostatnich zajęciach, w klasie 4 A, uczniowie konstruowali mapy mentalne dotyczące funkcjonalnych stylów języka polskiego. Wykazując się kreatywnością przedstawili charakterystyczne cechy stylu naukowego, urzędowego, publicystyczno-dziennikarskiego oraz artystycznego. Ostatnimi czasy mieliśmy do czynienia z wybuchem wulkanu na Islandii, wybuchem o wielkiej skali na miarę światową. Z sprawą materiału piroklastycznego, który dzieli się na piaski i popioły wulkaniczne unoszące się w powietrzu na wysokości ok. 6km, ruch lotniczy na całym świecie został wstrzymany.

(więcej)
Rzymska uczta...

Klasa Ia kończąc swoją przygodę historyczną ze starożytnym Rzymem, przystąpiła do powtórzenia wiadomości w niekonwencjonalny sposób. W odpowiednich strojach, zaopatrzeni w napoje i jedzenie, ucztowali niczym starożytni Rzymianie omawiając najważniejsze wydarzenia epoki. Aby dojść do wspólnych wniosków – w ramach urozmaicenia uczty – zastosowali metodę pokera kryterialnego. Lekcję przygotował Wojciech Tietz.

(więcej)
Webquest Europa feudalna

Aby pełniej poznać i zrozumieć świat feudalnej Europy klasa Ia prowadziła zakrojone na szeroką skalę badania podczas realizacji projektu internetowego (tzw. WebQuest) dotyczącego feudalnej Europy. Uczniowie nie tylko zebrali w sieci informacje dotyczące wybranej przez siebie postaci (od giermka przez trubadura, czy mnicha do króla i królowej) oraz feudalizmu jako takiego, zamków średniowiecznych i rycerstwa, a także edukacji w tejże epoce, lecz również przygotowali prezentacje multimedialne i opowiedzieli o życiu w średniowieczu wcielając się w wybrane role. Dodatkowa trudność stanowił fakt, iż projekt był wykonany w całości w języku angielskim! Lekcje przyg

(więcej)
2010 - Rok Chopina

29 listopada nauczyciele języka polskiego, muzyki oraz historii zaprosili uczniów na lekcję otwartą poświęconą życiu i twórczości Fryderyka Chopina, z okazji 200 rocznicy jego urodzin. W przygotowaniu uroczystości pomogli uczniowie klasy III naszego gimnazjum oraz – gościnnie – uczniowie Szkoły Muzycznej z ulicy Sosnowej. Całość była połączeniem żywej muzyki, śpiewu i recytacji. Została też okraszona materiałami multimedialnymi: filmami, fotografiami oraz genialnymi rysunkami satyrycznymi Zbigniewa Jujki. Jednak największy aplauz widowni wywołały współczesne aranżacje utworów mistrza.

(więcej)
Lekcja języka polskiego, metodą dramy

Lektura pt. "Krzyżacy" bardzo spodobała się uczniom klasy I gimnazjum. Dyskutowali o niej chętnie i z dużym zaangażowaniem, dlatego pomyślałam, że muszę znaleźć ujście dla ich emocji. Do tego najlepiej nadaje się drama. Uczniowie z entuzjazmem przyjęli pomysł wcielenia się w role bohaterów "Krzyżaków": Zbyszka, Danusi, księżnej Danuty Mazowieckiej czy Hlawy. Do inscenizacji wybraliśmy fragment pasowania rannego Zbyszka na rycerza. Uczniowie zostali podzieleni na dwie konkurujące grupy i mieli do dyspozycji tekst lektury oraz tekst źródłowy (historyczny) na temat ceremonii pasowania (kolejność czynności, tekst modlitwy i przysięgi). Na odbiór całości du

(więcej)

Strona: 12

Newsletter: go
Biografia z worka, czyli narracje przedmiotów

Lekcje języka polskiego to nie tylko gramatyka i wypracowania. Niekiedy uczniowie wcielają się w zaskakujące dla nich samych role – detektywów, psychologów, biografów… Tak właśnie było w klasie trzeciej gimnazjum. Pewnego dnia na profesorskim biurku obok dziennika i innych utensyliów pojawiły się tajemnicze przedmioty: wykres kardiogramu, buteleczka perfum, apaszka, naszyjnik, tomik poezji, wreszcie – zdjęcie tajemniczej,

(więcej)
O pogodzie...

20 lutego 2012 w klasie 3 (grupie francuskiej) lekcja nie była taka jak zwykle. Została przeprowadzona przez jedną z uczennic, a dotyczyła słownictwa związanego z pogodą. Aby zapoznać pozostałych z tematem, „nauczycielka” przygotowała prognozę pogody. Uczniowie chwilę mówili o tym, co usłyszeli oraz ile zrozumieli bez znajomości nowych słówek. Następnie musieli dopasować nazwę zjawiska atmosferycznego do obrazka, również bez słowniczków. Dopiero przy nast

(więcej)
Strefy czasowe

W ubiegłym tygodniu w klasie pierwszej gimnazjum odbyła się lekcja holistyczna łącząca w sobie elementy matematyki i geografii, przy udziale p.p.prof. Katarzyny Kowalskiej (geografia) oraz Ilony Fau (matematyka). Geografia, jako nauka interdyscyplinarna zawiera w sobie wiele treści z matematyki, historii, fizyki, biologii, a nawet ch

(więcej)

Partnerzy