Humaniści

Sąd nad Antygoną

26 listopada 2012 na lekcji języka polskiego w klasie I gimnazjum, pod opieką dr Magdaleny Drabikowskiej, został przeprowadzony podwójny proces w sprawie Antygony z rodu Labdakidów, córki Edypa; a także Kreona, władcy Teb. Obrady trwały 90 minut i miały gwałtowny przebieg. Sędzia niejednokrotnie wzywał do zachowania spokoju, dyscyplinował przemawiających, a nawet kilkukrotnie nałożył karę grzywny na zacietrzewionych oponentów.

Poniżej ujawniany tajne szczegóły procesu:

 Posiedzenie sądu w sprawie Antygony i Kreona

 Oskarżyciel Kreona (Witold Skrzydlewski):

 Władca Teb Kreon zostaje oskarżony o spowodowanie śmierci siostrzenicy, Antygony (którą ukarał w sposób niewspółmierny do przewinienia) i przyczynienie się do śmierci syna oskarżonego, Hajmona oraz własnej żony, Eurydyki.

 Akt oskarżenia obejmuje:

 - nadmierną surowość,

- niesprawiedliwość,

- niezrozumienie konsekwencji tego rodzaju postępowania, którą była śmierć syna i żony,

- brak poszanowania dla więzów rodzinnych,

- brak szacunku dla zasad religii,

- nadmierne przekonanie o własnej nieomylności,

 

Oskarżyciel Antygony (Wiktoria Tomańska):

 Antygona z rodu Labdakidów zostaje oskarżona o złamanie królewskiego rozkazu, a tym samym bunt przeciw legalnej władzy.

 Akt oskarżenia obejmuje:

 - złamanie prawa,

- nadszarpnięcie autorytetu władcy,

- świadome okazanie nieposłuszeństwa,

 

Obrona:

 Adwokat Antygony (Krzysztof Wichman):

 Linia obrony:

 - zakwestionowanie zasadności królewskiego rozkazu,

- wyliczenie związanych z rozkazem wątpliwości moralnych,

 

 

Obrona Kreona (Ignacy Gocek):

 Linia obrony:

 - wykazanie słuszności rozkazu,

- wskazanie, że rozkaz był powszechnie znany – ogłoszony ludowi,

- konieczność przestrzenia prawa jest potrzebą i obowiązkiem władcy,

- rozgraniczenie między prawem i moralnością,

- konieczność sprawiedliwego traktowanie wszystkich poddanych, także krewnych,

- obowiązki władcy wobec stanowionego przez niego prawa,

 

Obrady ławy przysięgłych:

 Członkowie ławy przysięgłych:

Agnieszka Rózga: wyrok powinien wymusić abdykację Kreona (z powodu ograniczenia wolności wyznania), postuluje skazanie Antygony na 2 lata aresztu domowego za złamanie obowiązującego prawa,

Igor Pawelec: uniewinnienie Kreona na podstawie przekonania, że prawo i moralność to nie to samo, skazanie Antygony na 5 lat aresztu domowego,

Phuong Dang: wstrzymuje się od głosu

 

 Wyrok ogłoszony przez sędziego (Mikołaj Bzurski):

Uniewinnienie Kreona, skazanie Antygony na 3 lata aresztu domowego oraz grzywnę.


Humaniści
Biografia z worka, czyli narracje przedmiotów

Lekcje języka polskiego to nie tylko gramatyka i wypracowania. Niekiedy uczniowie wcielają się w zaskakujące dla nich samych role – detektywów, psychologów, biografów… Tak właśnie było w klasie trzeciej gimnazjum. Pewnego dnia na profesorskim biurku obok dziennika i innych utensyliów pojawiły się tajemnicze przedmioty: wykres kardiogramu, buteleczka perfum, apaszka, naszyjnik, tomik poezji, wreszcie – zdjęcie tajemniczej, młodej kobiety. Jak się okazało, to właśnie zawartość jej torebki w niewyjaśniony sposób pojawiła się na zajęciach. W tej sytuacji uczniom nie pozostało nic

(więcej)
Konkurs krasomówczy

Niedawno odbył się w naszej szkole konkurs krasomówczy zatytułowany „Wśród mitycznych bogów”. Uczniowie klasy I gimnazjum wcielali się w postaci bóstw świata starożytnych Greków i Rzymian. Ocenie podlegała zawartość merytoryczna, poprawność językowa, bogactwo słownictwa, swoboda wypowiedzi – kontakt z publicznością oraz elementy dodatkowe, jak strój czy rekwizyty. Uczniowie świetnie się bawili, wykazali dużym dystansem do siebie, pomysłowością i poczuciem humoru. Taki typ zajęć zmusił ich do zorganizowania własnego warsztatu pracy, poszukiwania informacji w różnych źródłach (nie tylko „Mitologia” J. Parandowskiego, ale słowniki

(więcej)
Ciekawy pomysł na powtórzenie

Moja propozycja to szkolna wersja znanego teleturnieju „Jeden z dziesięciu” - nauczyciel odczytuje wcześniej przygotowane definicje, zaś zadaniem uczniów jest odgadnięcie haseł, jakie się za nimi kryją. Taka lekcja języka polskiego odbyła się w II klasie naszego gimnazjum, a dotyczyła podsumowania wiedzy z epoki renesansu. Lekcja miała charakter interdyscyplinarny, gdyż pojawiły się hasła z zakresu literatury, historii czy sztuki. Poza tym nutka rywalizacji zawsze dobrze wpływa na motywację uczniów do pracy! Weronika Kozera-Huszczo Przykładowe hasła Prąd umysłowy i kulturaln

(więcej)
Wycieczka do Warszawy

Dnia 24 listopada klasy 1-3 naszego gimnazjum wybrały się na wycieczkę do Warszawy. W programie była wystawa pt. "Sztuka życia, śmierci i umierania w buddyzmie tybetańskim" w Muzeum Azji i Pacyfiku, następnie spacer po Starym Mieście, obiad w Złotych Tarasach, a wieczorem musical "Romeo i Julia" w reżyserii Janusza Józefowicza w Teatrze Buffo. Spektakl spodobał się uczniom i jeszcze zanim opuścili budynek Teatru pytali, kiedy przyjedziemy tu znowu. Ze śpiewów, które rozbrzmiewały w autokarze w drodze powrotnej można wnioskować, że dobre humory dopisywały im do końca dnia. Spektakl odbił się później echem na lekcjach języka polskiego: uczn

(więcej)
Obrona słowa pisanego - lekcja dramy w Szkole Europejskiej.

W grudniu uczniowie klasy III A mieli okazję zaprezentować wyjątkową lekcję - połączenie filozofii i języka polskiego. Młodzi adepci Szkoły Europejskiej wcieli się w szereg interesujących postaci znanych z historii, literatury czy sztuki. Na ponad godzinę stali się Sokratesem, Mojżeszem, Szekspirem, Fridą Kahlo, Donaldem Tuskiem i młodą, współczesną dziewczyną. Część uczniów wcieliła się także w obrońców i oskarżycieli, nad którymi pieczę sprawował majestatyczny sędzia. Ideą przedstawienia było zaprezentowanie zgromadzonym , a warto nadmienić, że na lekcję przybyli uczniowie z innych łódzkich gimnazjów, poglądów różn

(więcej)
Lekcja języka polskiego, temat: Nietolerancja religijna w XVII wieku.

To kolejna lekcja poprowadzona przez uczniów, którzy stwierdzili, że podoba im się taka zmiana ról. Dwie uczennice klasy II gimnazjum (Zuzanna Płoska i Eleonora Uglik-Marucha) wystąpiły w roli ekspertek od inkwizycji, natomiast nauczycielka (Weronika Kozera-Huszczo) zasiadła w ławce wraz z innymi uczniami, słuchała, notowała i zadawała pytania. Oceny wystąpień dokonali również uczniowie, którym najbardziej podobały się wielce wymowne opisy tortur takich jak: "hiszpańskie buty", "madejowe łoże" czy "żelazna dziewica z Norymbergii". Uczennice posłużyły się nie tylko opisami z literatury, ale również ilustracjami i fragmentami filmó

(więcej)
Malujemy wiersze

Kontynuacja cyklu lekcji języka polskiego z serii "Malujemy wiersze" Tym razem ze pędzle chwycili uczniowie klasy III naszego gimnazjum. Dokonali przekładu intersemiotycznego sonetu Jana Kasprowicza "Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach". Przy okazji tej twórczej pracy musieli przypomnieć sobie znaczenie takich terminów jak: impresjonizm, symbolizm czy synestezja. Niektórzy z powodzeniem zastosowali w swoich pracach technikę zwaną pointylizmem (neoimpresjonistyczna technika polegająca na zapełnianiu obrazu gęsto rozmieszczonymi, różnobarwnymi punktami i kreskami kładzionymi na płótno czubkiem pędzla. Bazowała na XIX i XX-wiecznych odkry

(więcej)
Sprawozdanie z warsztatów TiSZ 30 listopada

Poniedziałkowy wieczór w Teatrze Pinokio był pełen niezapomnianych wrażeń. Zebraliśmy się około godziny 18. Dyrektor krótko wprowadził nas w klimat andrzejek, zachowując jednak nutkę tajemniczości. Zapoznał nas między innymi ze sposobami oszczędzania w teatrze (na przykład na oświetleniu ;-). Zatem pogasły wszystkie światła... Podzieleni na dwie grupy i zaopatrzeni w latarki ruszyliśmy na zwiedzanie budynku. Na korytarzach porozstawiane były świece, co sprzyjało aurze tajemniczości. Pierwszym pomieszczeniem, do którego się udaliśmy była poczekalnia przed pokojem dyrektora. Ze zdumieniem ujrzeliśmy nieruchomą panią reżyser i kościotrupa. Szk

(więcej)

Strona: 12

Newsletter: go

Partnerzy