Przyrodnicy
Strefy czasowe

W ubiegłym tygodniu w klasie pierwszej gimnazjum odbyła się lekcja holistyczna łącząca w sobie elementy matematyki i geografii, przy udziale p.p.prof. Katarzyny Kowalskiej (geografia) oraz Ilony Fau (matematyka). Geografia, jako nauka interdyscyplinarna zawiera w sobie wiele treści z matematyki, historii, fizyki, biologii, a nawet chemii. Tym razem poznawaliśmy nowe zagadnienie, jakim jest czas na Ziemi: różnice pomiędzy czasem miejscowym (= słonecznym), a strefowym i urzędowym oraz zasady obliczania różnicy czasu

(więcej)
Wpływ ćwiczeń fizycznych na mierzony puls i ciśnienie krwi

Lekcja przybliża uczniom zagadnienia związane z funkcjonowaniem mięśnia sercowego: czym różni się ciśnienie skurczowe od rozkurczowego, jak zmienia się liczba uderzeń serca na minutę... kiedy jesteśmy w spoczynku lub wykonujemy ćwiczenia fizyczne. Młodzi naukowcy sami interpretują otrzymane wyniki. Mogą sprawdzić swoją wcześniej zdobytą wiedzę. Uczniowie klas IB mają możliwość eksperymentowania na własnych organizmach, dzięki czemu łatwiej przyswajają materiał. Jednocześnie, zajęcia przysparzają im wiele radości (wystarczy spojrzeć na ich miny :-) ).

(więcej)
Poszukujemy liczby pi

Uczniowie na początku lekcji zaprezentowali okrągłe przedmioty, jakie mieli przynieść na tę lekcję. Mieli wybujałą wyobraźnie, przynieśli takie przedmioty jak hula-hop, pokrywki od garnków, podstawki od kwiatów i też trochę mniejsze jak np. końcówka od śrubki. Po wykonaniu pomiarów dot. obwodów L i średnicy 2r swoich obiektów otrzymali przybliżenia (mniej lub bardziej dokładne) liczby pi dzieląc L przez 2r. Dwie uczennice zostały wyróżnione: Ania Marynowska, za największy okrągły przedmiot i Agnieszka Wichman za najdokładniejsze przybiżenie liczby pi. Komentarze uczniów: 1. Michał Psujek: Dzięk

(więcej)
Klasyfikacja czworokątów

Uczniowie przygotowali prezentacje multimedialne na temat "Klasyfikacja czworokątów". Celem projektu było przedstawienie związków i zależności między czworobocznymi "płaszczakami". Każdy z uczniów prezentował i omawiał przed całą klasą swoje dzieło. Uczniowie wykazali się nie tylko znajomością geometrii płaskiej ale również umiejętnościami tworzenia prezentacji i jej przekazem. Ot choćby Kuba Dudarewicz, wcielił się w rolę nauczyciela i za czynny udział w swojej prezentacji rozdawał "plusy", Jarek Chruściel zaprezentował się w 100% po angielsku, a Janek Cisiecki zabłysnął super prezentacją. Dziewczyny również pokazały na co je stać,

(więcej)
DNA przyjacielem policji.

Wykład poprowadzony przez mgr Katarzynę Janik-Papis z Katedry Genetyki Molekularnej Uniwersytetu Łódzkiego poświęcony był zastosowaniu genetyki i biotechnologii w kryminalistyce. Dzięki prezentacji można było dowiedzieć się w jaki sposób, pozostawione na miejscu zbrodni nawet najdrobniejsze ślady jak włos, czy niedopałek papierosa mogą zdradzić przestępcę. Każdego z nas charakteryzuje jedyny w swoim rodzaju „kod paskowy” - DNA. Jest on przekleństwem wszystkich tych, którzy myślą, że po popełnieniu zbrodni nie zostaną odnalezieni. Każdy ze słuchaczy mógł sam spróbować odnaleźć przestępcę i chociaż przez chwilę poczuć się jak stróż

(więcej)
Replikacja DNA

Jest to lekcja wykorzystująca elementy dramy, która jako metoda pracy oparta na aktywności fizycznej i emocjonalnej bardzo podoba się uczniom i rozwija ich kreatywność. Po zapoznaniu się z zasadami procesu replikacji DNA uczniowie podzielili się rolami. Najważniejsza była oczywiście polimeraza! Pozostała część uczniów grała role nukleotydów w cząsteczce DNA. Zadaniem polimerazy było przeprowadzenie procesu replikacji zgodnie z zasadą komplementarności. Najtrudniejsze ( i jednocześnie najbardziej zabawne) były sytuacje kiedy "zbuntowane" nukleotydy podstawiały się nieprawidłowo i trzeba było uruchamiać system naprawczy.

(więcej)
Biologia molekularna w kuchni?

Lekcja biologii w klasie 3 gimnazjum Temat: Biologia molekularna w kuchni? Przepis (w dużym skrócie): -weź jedną świeżą cebulę - posól do smaku - dodaj płyn do mycia naczyń - chwilę pogotuj - całość zmiksuj….i gotowe Brzmi jak przepis na sałatkę? Hmm..ten płyn do naczyń tu zdecydowanie nie pasujeJ. Na tej lekcji niestety nic nie ugotujemy ale za to…zobaczymy DNA! Komentarze uczniów: Świetna lekcja, ponieważ mogliśmy się wczuć w role prawdziwych naukowców, dzięki czemu wspaniale się bawiliśmy i dużo się nauczyliśmy!- Sijana Ma

(więcej)
Bujając w obłokach

Zadaniem lekcji było zapoznanie uczniów klasy I gimnazjum z podstawowymi typami chmur. Uczniowie podzieleni na cztery grupy przygotowywali plakaty ilustrujące chmury występujące na różnych wysokościach. Nieocenionym materiałem twórczym okazała się… wata kosmetyczna. Pogoda tego dnia nie umożliwiła nam zbyt zróżnicowanych obserwacji za oknem, gdyż nad szkołą zawisły ciężkie deszczowe chmury typu nimbostratus, dlatego też w trakcie pracy pomagaliśmy sobie ilustracjami z internetowych stron pogodowych. Pozornie proste zajęcie okazało się być dość wymagającym. Wiele typów chmur sprawia wrażenie bardzo do siebie podobnych, więc płaski gr

(więcej)

Strona: 12

Newsletter: go
Biografia z worka, czyli narracje przedmiotów

Lekcje języka polskiego to nie tylko gramatyka i wypracowania. Niekiedy uczniowie wcielają się w zaskakujące dla nich samych role – detektywów, psychologów, biografów… Tak właśnie było w klasie trzeciej gimnazjum. Pewnego dnia na profesorskim biurku obok dziennika i innych utensyliów pojawiły się tajemnicze przedmioty: wykres kardiogramu, buteleczka perfum, apaszka, naszyjnik, tomik poezji, wreszcie – zdjęcie tajemniczej,

(więcej)
O pogodzie...

20 lutego 2012 w klasie 3 (grupie francuskiej) lekcja nie była taka jak zwykle. Została przeprowadzona przez jedną z uczennic, a dotyczyła słownictwa związanego z pogodą. Aby zapoznać pozostałych z tematem, „nauczycielka” przygotowała prognozę pogody. Uczniowie chwilę mówili o tym, co usłyszeli oraz ile zrozumieli bez znajomości nowych słówek. Następnie musieli dopasować nazwę zjawiska atmosferycznego do obrazka, również bez słowniczków. Dopiero przy nast

(więcej)
Strefy czasowe

W ubiegłym tygodniu w klasie pierwszej gimnazjum odbyła się lekcja holistyczna łącząca w sobie elementy matematyki i geografii, przy udziale p.p.prof. Katarzyny Kowalskiej (geografia) oraz Ilony Fau (matematyka). Geografia, jako nauka interdyscyplinarna zawiera w sobie wiele treści z matematyki, historii, fizyki, biologii, a nawet ch

(więcej)

Partnerzy