Poradnik Pedagogiczny

Sztuka motywacji

Spotkanie z psychologiem - terapeutą dziecięcym, okazało się bardzo owocne. Próbowaliśmy odpowiedzieć sobie na pytania jak pomóc naszym dzieciom rozpoczynającym naukę w szkole. Otrzymaliśmy wiele cennych porad przydatnych dla rodziców nie tylko pierwszaków...

Oto niektóre refleksje i wskazówki, dla wielu z nas - jak się okazało - "odkrywcze" i  dające do myślenia...
  
Przede wszystkim doszliśmy do wniosku,  że konieczne jest uświadomienie sobie pewnych podstawowych,  istotnych prawd, by móc zastanowić się  nad  dalszymi wskazówkami jak postępować, aby stworzyć dziecku jak najkorzystniejsze warunki, by mogło funkcjonować w świecie bezpiecznym,
przewidywalnym i pełnym pozytywnych emocji.

Wniosek 1.  Wychowanie bezstresowe to wychowanie bez  żadnego wysiłku ze strony rodzica.

W sytuacji tzw. "bezstresowego wychowania"  dziecko nie jest wystarczająco (bądź wcale) motywowane do podejmowania  wysiłku, aby dostosować się do obowiązujących zasad. Niczego nie musi:  "nie chce - niech nie robi, dajcie mu spokój". Wydawałoby się - komfortowa sytuacja dla obu stron...
    
Czyżby? To skąd się biorą:  agresja,  nieokiełznane emocje i częste poczucie krzywdy u dzieci wychowywanych "bezstresowo"?
Otóż brak zasad i  norm nie stwarza dziecku bezpiecznego, uporządkowanego świata. Powoduje frustrację i zagubienie.
Dziecko może czuć się przytłoczone i obciążone zbyt wieloma możliwościami. Tak jak my możemy się czuć zagubieni w obcym,
nowym  środowisku lub na  nieznanym terenie, nie mając punktów odniesienia, mapy ani kompasu.

Wniosek 2.  Nieograniczony dostęp do dóbr rodzi  frustrację.

    
Jeśli mamy zbyt wiele i zbyt łatwo nam to przychodzi - dochodzi do sytuacji, w której zaczynamy odczuwać monotonię, nadmiar wszelakiego dobra,
frustrację i... nudę!  Nie ma miejsca na radość oczekiwania,  planowania i zdobywania nawet drobnych rzeczy. Pojawia się za to  brak motywacji
do działania. Nie ma wtedy sensu wysilanie się: przecież "i tak wszystko mam" -  i to w nadmiarze!

Wniosek 3.  Czas spędzony z naszym dzieckiem na wspólnym działaniu (zabawa, sport, spacery,  sprzątanie, czytanie, itp.)
buduje wspaniałe więzi i znakomicie wzmacnia autorytet opiekuna.


Niestety, bywa, że zatrudniona "niania" ma większy autorytet niż rodzice!
Na szczęście - wspólne wieczory i przede wszystkim weekendy to znakomita okazja do nadrobienia!

Nasza uwaga, skierowana w stronę dziecka, jest zawsze dla niego nagrodą, bez względu na to, czy dotyczy sytuacji pozytywnej,
czy negatywnej. Znane są  powszechnie przypadki karygodnego zachowania się dziecka, tylko po to, by skupić na sobie uwagę rodziców
i otoczenia. Zainteresowanie poświęcone dziecku (czasami wystarczy gest, spojrzenie, wyrażenie aprobaty) daje mu poczucie,
że jest ważne i nam potrzebne.



Poradnik Pedagogiczny
WF na zwolnieniu

Większość uczniów z lekcji WF-u zwalniają nie lekarze, ale matki i ojcowie. - To ich musimy przekonać, że lekko starte kolano nie jest powodem, by siedzieć na ławce - mówią specjaliści. Bardzo ciekawy artykuł, który porusza ów coraz częstszy problem. Bo aktywność fizyczna, także w szkole, jest niezbędna również dla prawidłowego rozwoju emocjonalnego i społecznego dziecka.

(więcej)
Gdy dziecko wymaga uwagi

Prezentujemy poniżej artykuł udostępniony za zgodą wydawnictwa czasopisma "Życie Szkoły" pt: Jak pomóc dzieciom rozwiązywać ich dziecięce problemy? Zapraszamy do lektury opartego na naukowych przesłankach artykułu autorstwa mgr Aleksandry Jagły - psychologa w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Sulęcinie.

(więcej)
Http://Glottodydaktyka.pl

W Anglojęzycznej Szkole Podstawowej od dwóch lat p. Barbara Węglińska wspiera dzieci w nauce czytania, pisania i liczenia metodą glottodydaktyczną. Glottodydaktyka to edukacja językowa dzieci, której celem jest dobre przygotowanie dzieci do nauki czytania i pisania, uczenie właściwej techniki płynnego czytania ze zrozumieniem i pisania, kształtowanie nawyków czytelniczych i świadomości ortograficznej. Cechą charakterystyczną glottodydaktyki jest wyróżnienie etapów pośrednich w kształtowaniu syntezy i analizy fonemowej. Analiza dokonywana jest po śladach syntezy. Od początku roku po dokładnym poznaniu ucz

(więcej)

Newsletter: go

Partnerzy